Chutney – várandósoknak, ínyenceknek és hétköznapokra

Ekkor:

Ma reggel úgy ébredtem, hogy ma chutney-t (csatni) akarok csinálni. Igazából hetek óta tervezem, hogy nekilátok. Rengeteg receptet elolvastam, de valahogy csak az ötletelésig jutottam.
Ebben a chutney dologban az a jó, hogy bármit összekutyulhatsz, csak menjenek egymáshoz az ízek. 🙂 Szóval reggel összedobtam egy receptet és megfőztem. Aztán eszembe jutott még egy recept, ezt leírtam, de még nem ugrottam neki. Az az érzésem, hogy várandósan, amikor az ember képes a legkülönfélébb ízeket párosítani, csak mert az esik jól, akkor ez kiváló megoldás, csak legyen kb 2 órád megcsinálni. 🙂img_20161130_0729351
Akkor jöjjön a recept:

Hagyma chutney – kb 6 főre – kb 80 perc – édes és csípős

2 fej lilahagyma
2 fej vöröshagyma
4 ek olaj
5 ek cukor
1 dl ecet (alma vagy bor vagy balzsam)
4 dl víz
6 ek szilvalekvár
1 kk cayenne bors

A hagymákat előkészítettem, félbe és karikára vágtam. A cukrot feltettem egy lábosba és elkezdtem olvasztani, de nem karamellizáltam. Hozzá öntöttem a vizet és az almaecetet, majd felforraltam. Ebbe szórtam bele a hagymákat és fedő alatt alacsony img_20161130_0746031(2-es) fokozaton 20 percig pároltam. Ezek után mehetett bele az olaj és a lekvár (nekem most házi volt itthon), jól összeforgattam és további 20 percig pároltam fedő alatt.
Következőnek beleszórtam a cayenne bors-ot és vissza 10 percre a fedő alá. Itt még viszonylag sok leve van, de egy kis botmixer csodákra képes. Épp csak annyira turmixoltam meg, hogy látszódjon, de a hagymák nagy része megmaradjon egyben. Végezetül vissza raktam forrni fedő nélkül kb 15 percre és kész is volt.

img_20161130_0826401Az a jó ebben, hogy nem igazán kell rá figyelni, az illata fenséges, miután a lekvár belekerül és végül kapsz egy édes-csípős lekvárnak nem lekvár, ellenben húshoz, pirítóshoz (vagy amihez megkívánod) tökéletesen passzoló valamit. Ha akarjuk, akkor dunsztba rakva hónapokig eltartható a hűtőben.

Tipp:
A lekvár édességétől és fűszerességétől függően, lehet még bele fahéjat vagy szegfűszeget rakni, de csak keveset. Én házi lekvárból készítettem, ami nem volt kimondottan édes, de kifejezetten fahájas. A csípős részek nyugodtan elhagyhatóak, ha valaki nem szereti, de mehet bele nyugodtan több vagy erősebb is, csak figyelni kell, hogy maga az alap édes, ezért módjával a csípős élvezeteket. 🙂

Vélemény, hozzászólás?

